Rallionnettomuudet

Kilpa-ajo on nimensä mukaisesti hengeltään kilpailullinen, ja paineet vievät kuskit suorituskykyjensä äärirajoille. Uutta ennätystä tai parempaa sijaa tavoitellessa kuskin riskin arviontikyky saattaa paineen alla heiketä hetkeksi, ja hän saattaa ns. kurkottaa kuuseen. Mutta jokainen tietää, että kuuseen kurkottajan kohtalo on usein matalammassa kasvustossa, ja kapsahdus katajaan on luultavasti yhtä yleistä kuin kuuseen kurkottaminen, ja tasaisin väliajoin epäonni vie kuskin kovaan maan kamaraan asti -kirjaimellisesti.

Mikä meni vikaan?

Perinteisessä rallissa onnettomuus voi tapahtua kahden eri henkilön virheestä, joko kuskin tai kartanlukijan. Tai sitten voi olla kyse kommunikointivirheestä heidän välillään. Nopeat tilanteet saattavat yllättää kuskin, jonka reaktiokyky ei ole loputon. Joskus kuski on vain liian hidas. On myös mahdollista, että kartanlukija arvio mutkan jyrkkyyden väärin, tai sitten tiessä onkin jokin ominaisuus, esim. kaltevuus tai mäki, joka jää huomaamatta.

Kuskin ja kartanlukijan välinen yhteistyökyky tulisi olla täydellinen, ja heidän tulisi tuntea toistensa antamat merkit, mutta joskus kommunikaatiossa voi tulla ongelmia, ja viesti ei mene perille tai se ymmärretään väärin. Tämä voi johtaa merkittäviin seurauksiin. Ja jotkut ralliradat ovat myös yksinkertaisesti niin vaikeita ja haastavia, että niiden hankalat mutkat, mäet ja käännökset vievät kuskin hänen taitojensa äärirajoille ja kuluttavat tämän kyvyt loppuun.

Turvallisuusvarusteet ovat huippuja

Ralliautot ovat nykyään turvallisempia ja kuskien suojavarustukset ovat parempia kuin aikoinaan, mutta onnettomuuksia tapahtuu yhä. Autojen varustukset ovat kallista huipputeknologiaa, ja useimmiten kuskit selviävät säikähdyksellä. Peinteisten ralliautojen katot on tuettu metallisilla turvarakenteilla, ja airbagit ovat luonnollisesti alansa huippua. Myös Formula-autojen turvavarustelut ovat huippuluokkaa.

Epäonniset

Vaikka edellä listatut avut pelastavatkin ihmisiä, joskus rallikuski saattaa kapsahduksen jälkeen myös kupsahtaa, nimittäin kuolla kupsahtaa. Eniten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, kokonaiset 57 kappaletta, on tapahtunut USA:ssa Indianapolis Motor Speedway -radalla. Toiseksi eniten, 48 kpl, kuolettavia onnettomuuksia on tapahtunut Nürburgringissä, Saksassa. Ja tämän jälkeen listassa tulevat monille tutut Monza ja Le Mans. Yksittäisistä kisoista kuolettavin on The Isle of Man TT -moottoripyöräralli Iso-Britanniassa. Yleensäkin moottoripyöräralleissa tapahtuu eniten onnettomuuksia heikomman suojauksen takia.