Kilpa-ajajat

Huippu-urheilijoista puhuttaessa nousevat usein esiin yleisurheilijat, jalkapalloilijat, ehkäpä koripallon ja vaikkapa tenniksen pelaajat. Jokaisella on oma lajinsa. Usain Bolt ei helposti siirtyisi menestyksekkäästi pelaamaan Englannin Valioliigaa, toisaalta Wayne Rooney 100 metrin lähtöviivalla herättäisi lähinnä naurua. Jokaisella näiden lajien urheilijoista on kuitenkin selkeät heikkoudet ja vahvuudet, tuhansia ja taas tuhansia harjoitustunteja toisensa jälkeen. Sitten on moottoriurheilu. Sitä koskevat samat lainalaisuudet, mutta yksi autotyyppi ei vangitse kuljettajaa. Kilpa-ajo tuntuu olevan kilpa-ajoa, ajettiinpa sitten rallia, Nascaria tai formulaa. Miten verrata kilpa-ajajia muihin huippu-urheilijoihin? Onko se edes mahdollista?

Moottoriurheilun legendat

Kuka on kaikkien aikojen legendaarisin kilpa-ajaja, moottoriurheilun Gretzky, Jordan tai Maradona? Riippuu, keneltä kysyy. Moottoriurheilun harrastajien parissa ainakin kolme tai neljä vastausta nousee esiin muita useammin. Brasilialaisten F1-legendan, traagisesti vuonna 1994 San Marinon GP:ssä menehtyneen Ayrton Sennan nimi nousee usein. Saksalainen, F1-mestaruuden huikeat seitsemän kertaa voittanut Michael Schumacher nousee usein esiin. Ehkä eniten mainintoja saa Mario Andretti, joka voitti kisoja F1:n lisäksi myös rapakon toisella puolella NASCAR-sarjassa ja Indyissä. Tämän amerikan-italialaisen jälkeen ei yksikään Yhdysvaltain kansalainen ole voittanut F1-osakilpailua.

Tunnetut suomalaiset

Moottoriurheilun ja kilpa-ajojen maailmassa myös monet suomalaiset ovat niittäneet mainetta ja kunniaa. Siinä missä aikanaan Suomi juostiin ja hiihdettiin maailmankartalle, 1980- ja 90-luvuilla se ajettiin sinne. Formula 1:n puolella menestyneimmät kuljettajat ovat tietenkin Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Rallin MM-sarjassa on jopa kaksi suomalaista, jotka ovat vieneet sarjan kuljettajien mestaruuden nimiinsä neljä kertaa: Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen.

Miten kilpa-ajajaksi tullaan?

Oikeastaan tässä mielessä kilpa-ajajat ovat aivan kuten kaikki muutkin huippu-urheilijat. Kyse on harjoittelusta ja oikeista olosuhteista ja ihmisistä ympärilläsi. Joskus sattumallakin on oma osansa. Moottoriurheilu on lähtökohtaisesti myös kohtuullisen hintava harrastus.

Kilpa-ajo on tavallista aloittaa esimerkiksi kartingin parissa, jota pääsevät harrastamaan kuusi vuotta täyttäneet lapset. Esimerkiksi monella formulakuljettajalla (niin suomalaisilla kuin ulkomaalaisillakin) on tausta näiden autojen parista, ja maassamme onkin hyvät olosuhteet nuorille ja innokkaille moottoriurheilusta kiinnostuneille. Usein muihin kilpa-ajon lajeihin bongataankin lahjakkuuksia juuri kartingin parista.