Kiihdytyskisat

Kiihdytyskisoissa kilpaillaan yleensä lajia varten suunnitelluilla autoilla. Yhdessä lähdössä on useimmiten kaksi autoa, jotka kilpailevat siitä, kumpi ylittää lyhyen ja suoran radan päässä olevan maaliviivan nopeimmin. Radan pituus on yleensä ¼ mailia eli n. 402m, mutta 3/16 mailin (305m) rata on kasvattanut suosiotaan viime aikoina. Myös 660 jalan eli 201 metrin rata on suosittu joissain piireissä. Autoja ja moottoripyöriä on käytetty kiihdytyskisaamiseen lähes yhtä pitkään kuin moottoriajoneuvoja on ollut olemassa, ja kisaamistapaa käytetään usein myös laittomissa kilpa-ajoissa tavallisten laillisten kisojen lisäksi, kuten elokuvasarjassa The Fast and the Furious.

Valmistelu

Ennen kuin kilpa-ajo alkaa, kuski saa tehdä ”burnoutin” eli kiihdyttää renkaitaan paikoillaan pysyen renkaiden kumien lämmittämiseksi ja pidon parantamiseksi. Sen jälkeen kuskit asettuvat riviin lähtöviivalle. Jokaisesta rallista mitataan kolme eri tekijää: reaktioaika, kulunut aika ja nopeus. Reaktio aika tarkoittaa aikaa, joka kuskilta kuluu maaliviivan ylittämiseen vihreän valon syttymisen jälkeen. Kulunut aika tarkoittaa aikaa, joka kuluu lähtöviivalta maaliviivalle. Nopeus tarkoittaa ajoneuvon keskimääräistä nopeutta viimeisen 20 metrin matkalla.

Voittaja

Voitto menee kuskille, jonka reaktioajan ja kokonaisajan yhteisarvo on matalampi, ellei käytössä ole breakout-sääntö. Koska reaktioaika ja kulunut aika mitataan erikseen, joskus voi käydä niin, että kuski, jolla on pidempi kulunut aika, voikin voittaa, jos reaktioaika on tarpeeksi paljon lyhyempi kuin toisella kuskilla. Tällainen voitto tunnetaan nimellä holeshot-voitto.

Historia

Kiihdytyskisat kehitettiin luonnollisesti USA:ssa. Laji lähti leviämään kylmän sodan aikana, kun Euroopassa olevat amerikkalaiset NATO-sotilaat esittelivät lajin eurooppalaisille. Ralleja pidettiin amerikkalaisissa lentotukikohdissa Saksassa ja Yhdistyneessä Kuningaskunnassa.

Luokat

Kiihdytyskisoissa on jopa satoja eri luokkia, joissa on eri vaatimukset ja rajoitukset koskien esimerkiksi painoa, moottorin kokoa, ajoneuvon muotoa, modauksia ja monia muita asioita. Esimerkiksi jopa lupaaville uransa alussa oleville juniorikiihdyttäjille on oma luokkansa, joka käyttää yleensä 1/8 mailin rataa. Luokkia ovat mm. Top Fuel, Funny Car, Pro Stock, Top Alcohol Funny Car (polttoaineena saa käyttää vain metanolia). Jos autot ovat erilaisia, voidaan käyttää ”dial-iniä” eli autojen lähtöaika asetetaan suhteessa kunkin auton ominaissuorituskykyyn perustuen arvioituun aikaan kyseisellä radalla.