Formula-autoilla kilpaileminen

Formula autoilla on kilpailtu jo 1940- luvun lopulta, jolloin MM -sarja virallistettiin. Juuret ulottuvat kuitenkin jo 1920-30 luvulle, jolloin Euroopassa ajettiin Grand Prix -kilpailuja. Varsinainen Formula 1 sarjan kilpailu ajettiin 1950. Tuolloin ajettiin Euroopassa kuudessa eri paikassa Grand Prix -kilpailuja, sekä yksi kilpailu Yhdysvaltain Indianapolisissa, jossa järjestetään edelleen maailman kuulut Indianapolis 500 kilpa-ajot vuosittain.

Maailmanmestaruuksia

Ensimmäisen kauden tapahtumia hallitsi lähes ylivoimaisesti italialainen Alfa Romeo, kuljettajanaan Giuseppe Farina, joka voittikin ensimmäisen Maailmanmestaruus-tittelin Alfetta 158 autolla. Seuraavana vuonna MM-tittelin otti legendaarinen Juan Manuel Fangio myös Alfa Romeolla. Fangio voitti maailmanmestaruuden peräti viidesti, tosin vain kerran Alfa Romeolla, koska talli päätti vetäytyä F1 kilpailuista. Seuraavina vuosina kilpailuja hallitsivat Ferrari 500 autot ja Alberto Ascari voittikin mestaruuden kahdesti 1952-53.

Hopeanuolet eli Mercedes Benz astui F1 maailmaan 1954 ja Mercedes auto oli täysin ylivoimainen varustettuna suihkutusmoottorilla ja muilla uusilla keksinnöillä. Juan Manuel Fangio voitti Mercedes – autollaan kahdeksan kilpailua kahdestatoista. 1955 Mercedes Benz vetäytyi F1 kilpailuista Le Mansissa sattuneen onnettomuuden takia, jossa Mercedes – auto syöksyi väkijoukkoon ja 83 ihmistä sai surmansa. Tämän jälkeen Maserati ja Ferrari autot hallitsivat jälleen kilpailuja.

Vuosi 1960 oli mullistava

Vuosina 1959 ja 1960 englantilainen Cooper auto vallankumouksellisella moottorin asettelulla, se oli nimittäin asennettu kuljettajan selän taakse, oli F1 Grand Prix -ajojen mestari. Autoa ajoi australialainen kuljettaja Jack Brabham. Enzo Ferrarin sanotaan todenneen että ”hevosten tulee vetää vaunuja, ei työntää niitä”. Tällä vuosikymmenellä mukana oli jo paljon autovalmistajia, kuten Lotus, Brabham, Porsche ja italialaiset merkit kuten Ferrari. 1960-luvun lopulla astui kuvaan myös sponsorointi, eli tavanomaisten maalausten lisäksi autoja koristivat erilaisten yhtiöiden mainokset. Tuolloin alettiin myös käyttää erilaisia siivekkeitä autojen kaarrenopeuksien parantamiseksi.

1970-luvulla Ford Cosworth moottorivalmistaja astui mukaan kilpailuihin ja mestaruus voitettiinkin Cosworth moottorisella Matra merkkisellä autolla. Alusta asti kuitenkin autojen nopeudet olivat olleet huippuluokkaa eikä niiden turvallisuutta kehitetty samaan tahtiin. Formula 1 autokilpailut vaativatkin uhreja vuosittain. Esimerkiksi 1972 vuonna maailman mestaruuden voitti Jochen Rindt, joka kuitenkin menetti henkensä Monzan radalla sattuneessa onnettomuudessa, jossa hänen autonsa jarrut pettivät. 1976 vuonna Tyrrell esitteli kuusipyöräisen F1 autonsa, joka ideana ei kuitenkaan ottanut tuulta, vaikka sillä saavutettiinkin voitto Ruotsi GP:ssä.

Vuonna 1977 Renault toi kilpailuihin turboahdetut autot. Tuolloin alettiin kehitellä myös maaefektiautoja, joilla parannettiin ns, downforcea, eli pyrittiin pitämään auto paremmin radassa kiinni silti menettämättä nopeutta. Turbo vai vapaasti hengittävä moottori – näiden kahden koulukunnan välillä käytiin katkeria taisteluja, koska toiset halusivat turbomoottoreita ja toiset edullisimpia vapaasti hengittäviä moottoreita. Jo 1937 Mercedes Benz auto antoi W125 autostaan tehoja yli 640 hevosvoimaa.

1980-luvun turbotekniikalla varustetut autot saattoivat yltää jopa 1000 hevosvoiman tehoihin, joka taas lisäsi onnettomuuksien määrää autojen ollessa aivan liian tehokkaita hallittavaksi. Tällä aikakaudella menehtyi mm. Gilles Villeneuve ja Patrick Depailler. Didier Pironi puolestaan katkaisi molemmat jalkansa menetettyään autonsa hallinnan.

F1-sarja tänään

Nykyiset F1-autot ovat siis läpikäyneet valtavan kehityksen ja tämä kehitys jatkuu joka vuosi. Jos aikoo pärjätä GP-sarjassa, täytyy tallien kehittää uusia ratkaisuja ja tekniikkaa koko ajan. Autojen nopeuden rajoittamiseksi ja siten kilpailujen turvallisuuden lisäämiseksi asetetaan joka vuosi uusia sääntöjä jotka asettavat suuria haasteita autojen tekniikalle. Niinpä F1 autojen tallien budjetit ovat pilviä hipovan korkeita, ja näin ollen mestaruuksista kykenee taistelemaan vain muutama talli.