Autourheilun historiaa

Moottorin avulla tapahtuvan kilpa-ajon historiakin ulottuu jonkun matkaa 1800-luvulle, tarkemmin sanottuna vuonna 1894 järjestettiin Ranskassa Pariisin ja Rouenin välinen tiekilpailu, jossa oli sekä moottoroituja pyöriä että autoja. Tämän kilpailun nopein kulkuneuvo oli Kreivi De Dionin höyrykoneella varustettu moottorivaunu, joka kuitenkin hylättiin sääntöjen vastaisena. Daimlerin polttomoottorilla varustetut Panhard- ja Peugeot-autot jakoivat voiton. Englannissa järjestettiin Lontoon ja Brightonin välinen kilpa-ajo vuonna 1896.

Monte Carlon ralli

Vuonna 1911 järjestettiin tämä ralleista kuuluisin, eli Monte Carlo Ralli, jossa eripuolilla Eurooppaa sijainneista lähtöpisteistä, yksitoista kaiken kaikkiaan, ajettiin Monacon Monte Carloon. Tämän tavoitteena oli houkutella turisteja Monte Carloon hiljaisena talviaikana. Pohjoismaissa ensimmäiset autokilpailut järjestettiin 1900-luvun alussa Ruotsissa. 1906 kilpailtiin Tukholman ja Göteborgin maantie ajo. Suomessa järjestettiin ensimmäiset kilpa-ajot Viipurissa 1910, jossa jäälle aurattua rataa kierrettiin 12 kertaa.

Jyväskylän suurajot

Suomen Autoklubin Jyväskylän osasto järjesti vuonna 1951 ensimmäiset Jyväskylän suurajot. Se poikkesi nykyajasta melko paljon, erikoiskokeita oli tasan kaksi kappaletta. Ensin ajettiin Jyväskylästä Rovaniemelle, josta palattiin Kajaanin ja Kuopion kautta, jossa myös oli ensimmäinen erikoiskoe. Toinen erikoiskoe sijaitsi Jyväskylässä, jossa Yliopistonkadulla eli maalisuoralla tehtiin 250 metriä pitkä kiihtyvyys ja jarrutuskoe. Voittajana selvisi Arvo Karlsson. Autojen nopeuksien kasvaessa kilpailuja alettiin järjestää suljetuilla radoilla, onnettomuusriskien vähentämiseksi.

Rata-autoilua

Legendaariset Eläintarhan Ajot järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1932. Jo ensimmäisissä kilpailuissa oli 25 000 katsojaa sekä median edustajia, joten se oli hyvin suosittu tapahtuma heti alusta lähtien. Kilpailuun osallistui 10 autoa joista 6 Suomesta ja 4 Ruotsista. Voiton vei Mercedes Benz autolla Per Wiktor Widengren ja toiseksi sijoittui S P J Keinänen Chryslerilla. Sota-aikaan Eläintarhan ajoja ei luonnollisestikaan järjestetty, mutta kaiken kaikkiaan niitä järjestettiin lähes kolmekymmentä vuotta. Vuonna 1963 kilpailu järjestettiin viimeisen kerran, ja se päättyi Ruotsalaisen Örjan Attenbergin kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen. Siihen päättyi Eläintarhan ajojen historia. Tämän jälkeen rakennettiin Keimolan moottorirata, jolla kilpailtiin vuosina 1966 – 1978.

Kilpa-ajoja järjestetään autojen tiimoilta monenlaisia. Kiihdytysajoissa kilpaillaan siitä, kenen auto suoriutuu nopeimmin varttimailin matkasta. Kartingissa nuoret kuljettajat kilpailevat mikroautoilla paremmuudesta. Formuloissa kierretään rataa ja kilpaillaan maailmanmestaruudesta.